Universalclimate.com

Chaos Theory i "EVE Online"

I 2009 släppt den Internet rollspelet "EVE Online" en promotion trailer jämföra dess öppna format till kaosteorin. Trailern beskrivs "EVE Online" som virtuella sandlåda där varje spelares val kan kraftigt påverka händelseförloppet. Till skillnad från de flesta massivt multiplayer online rollspel, eller MMORPGs stöder "EVE Online" en större grad av autonomi. Spelare träna färdigheter i realtid och navigera i science fiction baserat intergalaktiska världen utan en fast film, så att subtila val att bestämma hur varje spelares erfarenhet utvecklar.

Butterfly Effect

Kaosteorin undersöker utvecklingen av komplexa system för att observera hur vissa preliminära villkor kan utlösa en rad oförutsägbara beteende fluktuationer. Ett populärt koncept kallas fjärilseffekten är ett utmärkt exempel på kaosteorin, vilket innebär att rörelsen av en fjärils vingar på en plats kan kompensera en kedja av oväntade vädermönster på en annan plats. Även om kaosteorin var från början ett matematiskt begrepp, har dess tillämpningar expanderat till andra discipliner, inklusive fysik, ekonomi och ekologi.

MMORPGs och kaos

Skaparna av "EVE Online" tänkt spelet som en funktionell tillämpning av fjärilseffekten, i vilken "alla spelare åtgärder, oavsett hur subtila eller fet, alltid påverka." Spelet är strukturellt skiljer sig från typiska MMORPG, som innehåller en enda server som alla spelare utför, i stället för flera kopior av spelvärlden. Inom kaos teori modellen är denna enda universum en av de ursprungliga villkoren som bidrar till en känslig, variabel system. De första val du gör i spelet är också viktiga faktorer, inklusive vilken futuristiska ras du gå med och färdigheterna som du tränar. Varje ras har olika egenskaper som påverkar din position i "EVE" miljön, forma ditt perspektiv och hur du väljer att interagera med andra spelare.

Gameplay

Även om val i början upp för gameplay, din enskilda Svaren till varje situation är oförutsägbara, och som ett resultat, öppna dörren till oväntade resultat. "EVE Online" trailern är exempel på en spelare som slutar för att rädda en gruvdrift pråm från aggressiva pirater. Denna barmhärtig act ladorna förmån från den pråm allierade, ger spelaren möjlighet att gå med en kraftfull utrymme corporation. Dock är dessa nya vänner i krig med en annan dominerande corporation, tvinga spelaren in i en farlig intergalaktiska rivalitet. Mötet med pråmen var influerad av personlig autonomi, men tidpunkten för spelarens ankomst presenteras förutsättningarna för mötet att äga rum. I ett enkelt icke-kaotiska system, inte resultatet av varje möte är beroende av små skillnader i miljöförhållanden.

Överväganden

Kaos är inte ett mått på sjukdom, utan snarare är tänkt att betona den verkligheten att viktiga variabler inte alltid vara stabiliserad eller ens känd. Modifierad eller ej, kan en viss variabel leda till orimliga resultat som ofta svårt eller omöjligt att räkna om. Denna kvalitet av oförutsägbarhet är dock ses som en fördel i MMORPGs. Spelare som är intresserade av en realistisk spelupplevelse erbjuds möjlighet att bestämma sina egna öden och påverka öden andra också. Berättelse och karaktärer utgör en ram för gameplay, men slutligen kan du bestämma din egen roll i spelet.