Universalclimate.com

Efterklangseffekter på processorer

Efterklangseffekter på processorer

Reverb (kort för efterklang) är den vanligaste effekten när det gäller musikproduktion och inspelning. Reverb förekommer naturligt i stora, slutna utrymmen, men när du spelar in musik, det kan inte alltid kunna dra nytta av naturlig reverb. På de flesta inspelningar läggs reverb i post-produktion som passerar inspelade signalen genom en signalprocessor eller tillämpa en programvara plugin. Det finns flera vanliga typer av reverb som kan tillämpas för specifika effekter.

Hall Reverb

Som namnet antyder, härma hall reverb egenskaperna för ljud som produceras i stora rum som konsertsalar och katedraler. Denna typ av reverb vanligtvis låter mycket tredimensionella och lägger till en uttalad känsla av utrymme och avståndet till det ursprungliga ljudet. Förfall är vanligtvis längre än andra reverb och överanvändning av hall reverb kan göra en inspelning ljud rörig eller tvättas bort.

Rum Reverb

Liknar hall reverb, rum reverb härmar egenskaperna för ljud som produceras i mindre rum, där väggarna är närmare tillsammans och ljudet inte har så mycket distans att resa. Som sådan, rum reverb allmänt förfall snabbare och lägga till mindre av en känsla av rymd och avstånd. Rum reverb är bra för att lägga till en känsla av realism till instrument close-miked i små rum. Till exempel kan att lägga en bit av rummet reverb till en torr gitarr signal hjälpa det ljud som om det har spelats in i ett levande rum. Detta hjälper lyssnaren känner att han faktiskt lyssnar på en gitarr spelas genom en förstärkare på scenen, i motsats till en liten inspelning monter. När den används på sång, lägger rum reverb atmosfär utan oönskade eko.

Plate Reverb

I 1960, ljudtekniker lärt sig att skapa efterklangseffekter genom att hänga en stor tallrik av metall från en ram med hjälp av våren klipp och sedan tillämpa en audio signal på ena änden av plattan. Insignalen orsakar plattan att vibrera och förändringen i ljud plockas upp av kontakt mikrofoner kopplat till den motsatta änden av plattan. Plate reverb är närmare verkliga ljudet av ett stort rum än den fjäderhallsystem plate reverb enheter är fortfarande populärt med många ingenjörer. Men är de vanligtvis mycket stor och tung, vilket gör plattan inställningar populärt i processorer. Plate reverb används ofta för att göra en gitarr eller vokala spår ljud större och mer närvarande utan att lägga till en känsla av avstånd till ljudet.

Fjäderhallsystem

Spring reverb är vanligast i gitarrförstärkare. Som namnet antyder, skickas en audio signal genom en serie av ihoprullade fjädrar, som blir upphetsad och vibrera. Denna vibrationer skapar en efterklangseffekt som inte nödvändigtvis replikera alla naturliga ljud, men snarare förmedlar en bouncy eller twangy effekt som fungerar särskilt bra med gitarrer. Externa spring reverb enheter finns också, men igen, dessa är konstruerade för användning med gitarrer och kanske inte idealisk för andra ändamål. Spring reverb inne på processorer kan användas för att ge en låg-trohet ljud till sång och andra instrument, eller ge en unik vintage effekt för instrument såsom pianon.