Universalclimate.com

Flicka grupper av 80-talet

Flicka grupper av 80-talet

Termen "tjejgrupp" har traditionellt använts för att beteckna en alla kvinnliga lineup av musiker och sångare som får eller inte får skriva sina egna låtar. Under 1980-talet ökade flera flicka grupper till framträdande i både mainstream rock, rytm och deppighet, och rap kategorier. Varje grupp skapat minst en topp 10-hit på Billboard-listan.

Salt-N-Pepa

Bildades 1985 i Queens, New York, Salt-N-Pepa bestod av tre kvinnor: Sandra Denton, Cheryl James och Deidra Roper. James och Denton, som utförs under de respektive monikers "Salt" och "Pepa" kombinerat en påstridig men lekfulla lyrisk stil med koreograferade rörelser och visuellt arrestera kostymer. Gruppen bröt marken inte bara som en av de få kvinnliga rap handlingar i arenan tungt mansdominerade rap, men också för dess ovanligt ärlig konfrontation av frågor som rör sexualitet och sexuell hälsa.

Bangles

Ihågkommen främst för sina pophits "Gå som en egyptisk" och "Manic Monday", bildades The Bangles ursprungligen som en del av den underjordiska punk platsen i Los Angeles 1980. Gruppen så småningom sprida dess svårare bild och antog ett mjukare utseende och ett mer radio-vänlig ljud. Grundande medlemmar Susanna Hoffs, Debbi Peterson, Vicki Peterson och Annette Zilinsaks släppte sin första EP 1982, men fortsatte med för att nå sin största kommersiella framgångar med 1984's fullängdsalbum "överallt."

Go-Gos

På motsvarande sätt till Bangles, Go-Gos bildades i Los Angeles skitiga punk scenen 1978, skulle men så småningom släppa deras punk look och antar en mer mainstream feminin bild. Deras skivomslag och videor lånade stilistiska element från klassisk flicka grupperna av 1960-talet. Medlemmar Belinda Carlisle, Jane Wiedlin, Kathy Valentine och Gina Shock tillverkade låtar som blandas en upbeat känslighet med catchy melodier. Detta "new wave" ljud blev en större musikalisk stil under hela 1980-talet.

En Vogue

De kvinnliga medlemmarna av diagram-toppning rytm och deppighet grupp En Vogue provspelade för erfarna musikproducenter Thomas McElroy och Denzil Foster 1989. Maxine Jones, Terry Ellis, Cindy Herron och Dawn Robinson skulle slutligen spela in ett halvdussin träffar som kombinerade en klassiska rhythm & blues groove med starka texter. En Vogue lyriska krav på respekt från deras potentiella romantisk partner tillsammans med koncernens puttra sexualitet gjorde dem enormt populär både rytm och deppighet och vanliga diagram.