Universalclimate.com

Grunderna i estetik

Grunderna i estetik

Estetik är studiet av skönhet och kraftigare, studien av uppfattning när det gäller skönhet. Traditionella arbeten på estetik syftade till att definiera de grundläggande elementen i ett konstverk eller musikstycke som definierade dess skönhet. Med tillkomsten av postmodernismen i slutet av 20th century började nya teorier ifrågasätta förekomsten av några mål och universell definition av skönhet.

Symmetri

Symmetri är allmänt anses av traditionella estetiska teoretiker vara central för begreppet skönhet. Ålderdomliga system av arkitektur och sammansättning som den gyllene medelvägen och förhållandet mellan 1 till 1.618 formaliserade idéer av symmetri och balans och tillämpas dem allt från växter till den mänskliga kroppen att konst och arkitektur. Symmetri kännetecknas av balans och jämnhet. Till exempel, de flesta djuren uppvisar symmetri i sina kroppar: ett ansikte har ett öga på varje sida, tassar, fötterna eller händerna är identiska på båda sidor och samlas av en förkroppsliga är jämnt fördelad.

Sammansättning

Sammansättningen är ett större begrepp inom vilken symmetri är inbäddad. Sammansättningen av ett landskap, konstverk eller musikstycke innebär placeringen av dess dominerande funktioner inom hela och hur alla delar förhåller sig till varandra. När dessa relationer är disharmoniska eller i konflikt, är resultatet uppfattas som fulhet. När de är i harmoni och uppvisar förnuftigt eller välproportionerad talföljder, uppfattas resultatet som skönhet. Herravälden av sammansättning inom konstens värld började ifrågasättas av modernismen i början 20th century, särskilt av "anti-konst" rörelser som Dada och surrealismen.

Subjektivitet

Postmodern teoretiker som Theodor Adorno och Jacques Derrida har varit avgörande i deconstructing idéer av objektiva system av estetik. Postmodernismen främjar idéer av radikala subjektivitet och "avvikelser," som båda presenterar existens ha någon objektiv mening och en ständigt föränderlig form. Denna teori inte invända mot idén att skönhet finns men hävdar att den skapas, som Shakespeare konstaterade länge sedan, "i ögat på betraktaren," vilket innebär att skönhet är en form av uppfattning och inte en verklighet som finns utanför sinnet. Samma objekt kan ses som vackra av en person och som ful av en annan, vilket innebär att dessa egenskaper är domar och inte inneboende egenskaper.

Konst

Området för estetik är besläktat med konst. Även om mycket modern och postmodern konst är antingen likgiltig till skönhet eller aktivt i opposition till det, innan dessa rörelser skönhet och estetik var centrala för teorin och skapandet av konst. Traditionell konst försökte uttrycka historiska berättelser, religiösa hängivenhet och moraliska imperativ samtidigt som parametrar av skönhet som skulle göra innehållet mer tillgängliga för Betraktare eller lyssnaren.