Universalclimate.com

Hur använder du ikonvy i RPG Maker 2003?

Ikonvy RPG Maker 2003 är det redigering läge där du kan lägga till händelser och NPC: er (icke-spelbara karaktärer) in i områdena av din rollspel. Detta läge är även känd som den händelse lager, eftersom det är här att du kommer att skapa händelser som dina karaktärer kan interagera. Den händelse lagret är det tredje lagret av de tre lager som du kan redigera med RPG Maker 2003 (de andra två är den lägre kakel och övre kakel lager, vilka båda kan du redigera de områden som dina karaktärer går igenom).

Instruktioner

Att få in i ikonvy

• Öppna din kopia av RPG Maker 2003.

• Öppna det projekt som du vill arbeta. Om projektet redan är öppen, sedan hoppa över detta steg. Har du inga projekt öppna, klicka på ikonen som ser ut som ett tomt papper nära toppen kvar av fönstret RPG Maker 2003 (om du håller muspekaren över ikonen en bildtext som lyder "Skapa ett nytt projekt" visas) för att starta ett nytt projekt.

• Klicka på ikonen som ser ut som en muspekare som svävar över en gul ram. Om du för muspekaren över knappen, visas en bildtext att läser "Redigera händelse lagret (F7)." Detta kommer att sätta dig i den händelse redigering läge, eller ikonvy.

Vad göra när i ikonvy

• Högerklicka på en av rutorna på kartan som du har öppna för redigering. Detta kommer att öppna en meny med alternativ.

• Välj alternativet för den händelse som du vill skapa. Du kan skapa en ny händelse från här (Klicka på "Ny händelse"), skapa en teleport händelse (att flytta från en karta till en annan, klicka på "Plats Teleport Event") eller skapa en part eller fordon startposition på din karta (Klicka på antingen "Plats part start Position" eller "Ställe fordonet start Position").

• Skapa din händelse från kommandona som finns i menyn "Händelse kommandon" om du klickat på "Ny händelse." Du kan öppna menyn genom att dubbelklicka på fältet händelse kommandon (det vita utrymmet i fönstret som visas när du klickar på "Ny händelse").

Tips & varningar

  • När du är i ikonvy, kan du snabbt komma åt händelsen redigeringsfönstret genom att dubbelklicka på ett torg i rutnätet--antingen där det finns inga händelser eller där det finns redan en händelse.
  • När du gör en ny händelse ifall redigeringsläge, den bild som ska representera ditt evenemang på din karta kommer att oavsett vad du har valt (gränsar i gult) i fönstret chipset Välj bild (på vänster sida av fönstret RPG Maker 2003). Till exempel, om du har en bild av ett träd som valts i chip set bilden, välja fönster och skapa en ny händelse. Detta evenemang kommer att finnas på din karta som ett träd. Du kan ändra denna bild senare vid redigeringsfönstret.
  • Om du högerklickar på en händelse i ikonvy, kan du kopiera eller klipp den händelsen att klistra in någon annanstans i din karta.
  • När du redigerar dina händelser, var noga med att ständigt trycka på "Apply" knappen längst ned i redigeringsfönstret händelse. Om du gör ändringar i en händelse och inte trycker på denna knapp, kan du förlora ändringarna när du har stängt fönstret händelse redigering.