Universalclimate.com

Hur du använder Game Maker 7.0

Game Maker 7.0 är ett verktyg släpptes av företaget YoYo Games som försöker ta så mycket programmering av 2D spel utveckling som möjligt. Den ger ett GUI-baserat spel redaktör, ett enkelt spel skriptspråk och en mängd olika verktyg och funktioner som vanligen behövs för 2D spel. Denna handledning kommer att introducera dig till Game Maker 7.0 genom att hjälpa dig att göra en enkel "maskar"-stil shooter-spel.

Instruktioner

• Skapa en mask sprite. Klicka på resurser och skapa sprite. Namn sprite "redWorm". Kontrollera att öppen är markerad och klicka på Redigera sprite. Rita snabbt en vertikal röd ellips. Eftersom du är på det prototyping utvecklingsstadiet nu, dess okej om grafiken inte är perfekt. Du kan alltid göra bättre bilder senare. Klicka på den gröna bocken.

I ditt spel träd på vänster sida, bör du se en redWorm under Sprites. Högerklicka och välj Duplicera. Namnge den nya masken "blueWorm" och klicka på Redigera sprite. Knäppa bilden horisontellt, så din ny mask är vänd åt andra hållet, och ändra maskens färg till blå.

• Skapa en kula sprite. Namn sprite "bullet". Återigen, se till att rutan Transparens är markerad. Rita en liten gul cirkel för att vara din kula.

• Lägg till några ljudeffekter. Klicka på resurser och skapa ljud. Skapa två ljud, en som heter "skott", den andra heter "explosionen". Klicka på knappen Ladda ljud och läsa in rätt ljudfilen för varje från Game Maker ljudbibliotek.

• Skapa en bakgrund. Klicka på resurser och skapa bakgrund. Att lämna standardnamnet och se till att rutan Transparens inte är markerad. Klicka på transform och ändra storlek på bilden så att dess storlek är 640 x 480. Rita en blå himmel med moln med bildredigeraren.

• Skapa ett floor sprite. Skapa en ny sprite och kalla det "ground". Avmarkera rutan Transparens och färg grön.

• Golv-objekt skapas. Klicka på resurser och skapa objekt. Namnge objektet "golv" och välj "marken" sprite att representera den. Se till att både synlig och Solid kryssrutor på.

• Mask-objekt skapas. Skapa ett nytt objekt, än en gång försäkra att både synlig och Solid rutorna är markerade. Name it redWorm och tilldela den redWorm sprite. Lägga till en händelse: nyckel tryck på höger. Dra rutan med röda pilarna (flytta fast rutan) till fliken åtgärder Set hastigheten till en och klicka på högerpilen. Lägga till en annan händelse för frigöraren av högerpilen, dra samma ikon till fliken åtgärder, men klicka i stället på knappen center på kompassen. Gör samma sak på vänster piltangent. Lägga till en händelse för mellanslag. Under fliken main1 använda "Flytta skapa instans". Välj objektet kula, se till att "relativa" är markerad och ange en hastighet på 10 och en riktning för 0. Du bör också lägga till pistolskott ljudeffekten.

• Programmet AI. Blå masken kommer att kontrolleras av en enkel AI, så Lägg till händelsen "Skapa" för blå masken och välj "set alarm" som åtgärden. Ställa in den för 100. Namn larmet "aiAlarm". Lägga till ett Alarm-händelse för aiAlarm. Skapa en annan rörliga instans av objektet kula, utom med en riktning 180 istället för 0. Slutligen, larm återställs genom att skapa ett nytt alarm-händelse efter kula skapas. Detta sätt, blueWorm kommer att skjuta tillbaka.

• Skapa objekt som kula. Skapa två bullet objekt, var och en med kula sprite. Namnge en "redWormBullet" och namn den andra "blueWormBullet". För redWormBullet, lägga till en kollision händelse för blå masken. Använd instruktionen destroy instans. Se till att den är inställd till mig själv. Sedan lägga till en annan destroy instans åtgärd, och ändra själv till blueWorm. Gör samma sak för blueWormBullet. Du bör också lägga till den explosion ljud effekten.

• Skapa rum. Använda background0 som din bakgrund. Välj våning som ditt objekt och rita ett golv längs botten. Lägg till röda och blå maskar inför varandra på golvet.