Universalclimate.com

Hur kritik ritningar

Hur kritik ritningar

Kritisera konst är en praxis i ordförråd och öppet sinne. All konst har värde om närmade sig på ett konstruktivt sätt. Om du är en konststuderande, besöker ett museum eller deltar i ett galleri visar, att ha ett öga för designprinciper kan vara bra att någon art betraktare. Denna färdighet kan också hjälpa lära andra att uppskatta konst som annars kan vara svåra att förstå.

Instruktioner

• Analysera ritningen med friska ögon. Läs inte titeln på lappa eller konstnärens uttalande. Detta kan gunga din åsikt av lappa.

• Hitta bilder i pjäsen. Detta innebär att du bör avgöra om bilden är porträtt, landskap, stilleben eller abstrakt. Detta kan vara mycket talande för meddelandet av lappa--om sådan finns. Hur konstnären används principerna för design - balans, kontrast, vikt, motion?

• Dechiffrera stilen av lappa. Detta kan innebära impressionist, realist eller många andra stilar. I princip få en uppfattning om vad konstnären tänkte på. Till exempel när man tittar på en Picasso, kan du berätta det är ett porträtt, men det är abstrakt. När man tittar på Frida Kahlo självporträtt, du ser en känsla av realism i att hon verkligen fångat själv som hon var.

• Leta efter användning av färg. Färg kan ge känslor till en ritning som ilska, sorg och lycka. Om det finns någon färg, titta på hur skuggning för ledtrådar på känslor. Färg kan också avslöja kulturella influenser.

• Observera användningen av linjen. Om linjerna är vätska och organiska, ritningen kan ha en lugnande effekt. Om linjerna är grov och ojämna, visar intensiteten genom. Om det finns inga rader och bilden främst fyllning, se djupet av den bit skapad av dessa lager.

• Läs konstnärens uttalande och titeln av lappa. Se om ditt perspektiv motsvarar med konstnärens avsikt. Kom ihåg att en bra kritik inte är en kritik av arbetet, men en konstruktiv förklaring av element som fungerar och inte fungerar. Det är på inget sätt en stämpel av "gillar eller ogillar," om din åsikt som betraktare är värdefulla. Tolka varför konstnären skapade detta arbete. Definiera sin syn på världen. Du kan uppskatta olika typer av konst, men det betyder inte att du skulle vilja det i ditt hem.