Universalclimate.com

Hur man animerar på datorn

Hur man animerar på datorn

Datoranimation använder ett program för att skapa rörliga element i videoformat. Arbetsflödet används främst beror på om projektet är tänkt som en tvådimensionell (2D) eller tredimensionella (3D) presentation. En 2D animation är mer praktisk och lättare att lära sig, särskilt för icke-professionella animatörer och hem filmmakare.

Till skillnad från i enkla 2D projekt som kan praktiskt taget göras av ett fåtal, eller ibland, även bara en person, 3D-animering kräver kraftpaket datorer, stor hårddiskutrymme och ett mycket större antal experter att arbeta på olika aspekter av produktionen.

Instruktioner

• Välj en animation programvara att använda för processen. För ett enkelt projekt betytt för amatör animatörer och även professionella de som arbetar i en oberoende eller personliga projekt, är det bäst att producera ett 2D animation verk som en 3D-produktion ganska krävande i tid, skicklighet och ansträngning. Det krävs också ett annorlunda och mer komplicerade datorn animation arbetsflöde.

• Producera din visuella element, inklusive karaktär mönster, plats bakgrunder, rekvisita och uppsättningar. Dessa element kan dras och skannas till datorn eller helt konstruerade och dras digitalt. Vissa föredrar också kombinera handritade och digitalt ritade element för sina projekt.

• Importera alla bilder och grafik i ditt program för animering.

• Konfigurera inställningarna video inklusive din video upplösning, bildförhållande och bildhastighet.

Om avser att producera standard definition (SD) projekt, använda 720 x 480 upplösning och antingen ett storleksförhållande på 4:3 eller storleksförhållandet 16:9 med svarta fält för att täcka toppen och botten av ramen. Dessa svarta fält behövs för bredare bildformat som SD-format har ett storleksförhållande på 4:3 standard. Detta är samma proportioner äldre TV-apparater användning. Om avsikt att producera hög-definitionen (HD) projekt, använda 1920 x 1080 (1080p) eller 1280 x 720 (720p) upplösning och en widescreen-proportioner, inklusive de mer populära 16:9, 1:85 och 2:35. När det gäller bildhastighet, är det bäst att använda 23.97 eller 24 bildrutor per sekund (fps), som är den standard som används i filmer.

• Lägga ut din visuella element per skott i projektets tidslinje eller arbetsyta och sedan starta animeringen processen. Notera att varje sekund av projektets rinnande tiden bör ha ett visst antal stillbilder som tillhandahåller avkänningen av rörelse när spelade sekventiellt. Om du använder en bildfrekvens på 24fps, innebär detta att du behöver 24 bilder varje en andra och 1 440 bilder varje en minut. För 2D datoranimation blir detta faktiskt en lättare uppgift jämfört med traditionell animering, där du normalt behöver Rita varje bildruta i fortfarande bilden en i taget.

När du använder en dator, du kan dra nytta av alternativet nyckelbildrutan och du måste bara ange den första och sista bildrutan för varje animerade rörelse av alla visuella element hittades i en scen. Därmed skapas i programmet mellan bildrutorna. Notera att varje visuella element helst är åtskilda i lager. Detta innebär att animera en människokropp skulle kräva tiotals eller till och med hundratals lager att ge jämnare och mer verklighetstrogna rörelser på skärmen.

• Skugga och göra något däremellan korrigeringar för din animerad grafik för polering. Detta skede kan du slutföra färg, textur och rörlighet för projektet animation. Rensa upp några extra stroke eller onödiga element hittades i varje skott.

• Färdigställa belysning av varje skott att slutföra utseende av projektet animation.

• Återge och sammansatta din grafik för att kombinera alla lager, färger, rörelser och texturer varje in enstaka videobildrutor. Placeringen av knapparna rendering och compositing beror på den programvara som används. Vanligtvis, är de tillgängliga från "File" eller "Video" menyn i programmet.

• Exportera den slutliga videon till din önskad film-format. Många föredrar att göra ytterligare redigering med ett videoredigeringsprogram. I så fall helt enkelt importera videofilen till programmet och börja redigera. Det är också idealisk för att importera och redigera med en videoredigering program så att du bekvämt kan införliva alla ljudelement i projektet sista animation inklusive dialog, ljudeffekter, omgivande ljud och musik.

• Göra en huvudkopia av projektet animering genom rendering och exportera video slutprojektet komplett med alla visuella och sund krav till din önskad film-format. Du kanske också vill skapa huvudkopior i DVD eller Blu-ray disc.

Tips & varningar

  • Adobe Flash och After Effects är två av de mest populära 2D animation dataprogram används av både amatörer och professionella animatörer.