Universalclimate.com

Hur man balanserar motstridiga ljuskällor när du fotograferar interiörer

Det mänskliga ögat har förmågan att blanda färg på ljus källor på ett sätt de flesta tar för givet. Film och digitala sensorer, å andra sidan, render ljus baserat på våglängd, så utskrifter som gjorts från bilder kommer att Visa effekterna av ljuset används. Fotografera en interiör med hjälp av tillgängligt ljus kan inkludera dagsljus genom fönster och artificiellt ljus från glödlampor, lysrör och andra typer av lampor. Flera strategier finns för att ta itu med flera källor.

Instruktioner

• Lära känna de ljuskällor du kan stöta på. Allmänt är dagsljus standarden för färgbalans i film och digitala sensorer. Glödande källor flyttas till den gula och röda änden av skalan, medan lysrör är gröna jämfört med dagsljus. Många konstgjorda lampor marknadsförs som "dagsljus." I vissa fall fordran är giltig och artificiellt ljus kommer att vara nära ljus som kommer i windows.

• Experimentera med vitbalans inställningar på din digitalkamera. Automatisk vitbalans ger en bra allmän genomsnittet i de flesta fall. Medan fortfarande balanserad mot dagsljus, kommer att den här inställningen producera den mest neutralt resultaten på de flesta enögda digitalkameror.

• Använda svartvita som ett sätt att ta bort behovet av färg balansering, om din slutliga resultatet är lämplig som en monokrom bild. Medan både digitala sensorer och svartvita film kommer svarar olika på varje ljuskälla, manifesteras dessa skillnader som subtil ton variationer som är sällan märkbar.

• Använda ett stativ för långa exponeringstider med endast en typ av ljuskälla. Detta är inte en sann balansera lösning, i fall där enhetlig färgbalans krävs kan det vara din enda lösningen. Det finns ofta tillräckligt dagsljus genom fönster till ger diffus belysning hela en inre, men exponeringstider på flera sekunder kan behövas. På natten fungerar använda en typ av artificiellt ljus och ange din vitbalans följaktligen på ett liknande sätt.