Universalclimate.com

Hur man bygger torn försvar spel

Hur man bygger torn försvar spel

Ett tower defense spel har en enkel, grundläggande begrepp. Fiender gå längs en väg som de är beskjutna från torn placeras längs vägen. Antingen fienden har stoppats, eller gör det hela vägen till slutet av sökvägen. Som fiender dödas, tjänar spelaren pengar som kan användas senare uppgradera vapen och bygga fler torn. Denna typ av spel kräver inte att fienden har någon form av komplexa program för att styra det är beteende, så det är relativt enkelt att göra.

Instruktioner

• Du måste skapa sökvägen fiender kommer att ta, och definiera en matris som innehåller alla vågräta och lodräta koordinater vägpunkter som fiender kommer att följa.

• Ställa in fördröjning mellan varje fiende lekande på sökvägen genom att utse ett antal bildrutor som ska gå mellan varje framträdande. Antalet bildrutor du väljer beror på ditt spel bildrutehastighet. Till exempel, om en ram passerar var tionde sekund, och du vill att tre sekunder innan nästa fienden visas, är sedan en trettio ram fördröjning vad du behöver.

• Upprätta en variabel som anger hur många fiender har placerats och sedan en variabel som kommer att ändra hastigheten på varje fiende till rätt nivå.

• Rotera fienden som de ändrar riktning med sökvägen. Du kommer att berätta för datorn i din kodning, med parenteser, att använda trigonometri när du tillämpar vinkeln på din figur. Ett bra exempel, (SIN) (COS) (TAN) beroende på som behövs. Använd dessa verktyg för att avgöra den exakta vinkeln fienden kommer att behöva möta.

• Bestämma hur mycket pengar kommer att tas bort per fiende som dödas, och mata in det i programmet. Detta bör baseras på hur många fiender som spelaren behöver för att besegra innan man kan bygga ett annat torn eller uppgradera den. Om en grundläggande torn kosta 100 guld, och du vill att spelaren att döda 10 fiender innan de kan göra en annan, bör sedan en fiende släppa tio guld. Tänk på att ju fler torn spelaren bygger, hårdare och snabbare och mer talrika fiender kommer att behöva vara att hålla spelet utmanande.

• Definierar en typ av tornet, sitt utbud, hur mycket utrymme den tar upp, där det är tillåtet att placeras ut och fäster bas filmklippet. Ett exempel är ett litet torn som skjuter pilar långsamt på fiender och har en medeltida sten-liknande utseende. Dessa grundläggande torn skulle ha ett brett utbud, men skulle ha en sekund-och-en-halv fördröjning mellan skotten. Igen, använda trigonometri verktyg, tala om för datorn vad vinkeln för projektiler från tornet att resa tills det träffar fienden och tar skada. Välj en hastighet för projektilen att resa, baserat på vad det är. Om tornet skjuter pilar, ska det se realistiska, tar cirka en halv sekund till en fjärdedel av en sekund att stänga avståndet mellan tornet och målet.

• Fortsätta att testa och förfina processen tills spelet fungerar väl.

Tips & varningar

  • Resurserna nedan ge förslag för raderna kod att använda i programmering.
  • Om det är så svårt att försvara sig mot fienden, kommer att det avskräcka många spelare. Var noga med att göra kontrollerna stram och lätt att använda att undvika denna frustration.