Universalclimate.com

Hur man gör plattformsspel bättre i Ludology Game Design

Hur man gör plattformsspel bättre i Ludology Game Design

En plattform-baserade spel, plattformsspel, är en där tecken flytta åt vänster eller höger eller stiga upp på skärmen. Ofta, observerar att spela dessa spel genom en fjärde vägg, kontrollera spelet tecken som de hoppa från en plattform till en annan, medan dodging hinder och fiender. Exempel finns i överflöd, inklusive Donkey Kong och Mario Bros. original spel. Speldesign kokar ner till två strukturer: narratologi och ludology. Narratologi närmar sig videospel som en annan form av bekanta narrativa arts, ungefär som interaktiva romaner eller filmer. Dock ludology närmar sig speldesign från perspektivet att videospel är sin egen konstform, att ha sina egna krav.

Instruktioner

• Beskriva karaktär progressionen. Även med en ludology speldesign metod, kräver spel berättelse karaktär åtgärder att få direkta konsekvenser. Konstruera en övergripande tomt och omfatta övergripande karaktär utveckling. Detta ger spelet en berättande fokus från den första nivån till den sista. Tänk dig ett plattformsspel med den övergripande handling som innebär en modig roofer rädda sin flickvän från flydda och rasande cirkusdjur och artister. Berättelsens vändningar sker under olika nivåer, men det övergripande uppdraget bör vägleda dessa val.

• Bygga en unik story för varje nivå plattformsspel. Införliva karaktär motivation i varje nivå för att behålla spelare intresse medan de mosa sina knappar. Design nivåer som både individuellt inriktat och som integrerade delar i den övergripande handlingen. Undvika nivå upprepning. Spelarna har ett begränsat tålamod för att gå igenom samma layouter nivå efter nivå. Använda olika motståndare och hinder för varje nivå, när det är möjligt. Fiender och hinder kan återvända med tiden, men de bör vara något annorlunda.Tänk roofer spel exempel från steg 1. Den första nivån kan innebära roofer fly ett antal kollapsande byggnader på jakt efter en kraftig stege. Här, kan den nivå fiende vara förrymda apor som sparkar ut stöttorna. Den andra nivån kan innebära roofer kör och hoppa genom trånga gatorna, undvika både flyende fotgängare och cirkus clowner med exploderande projektiler. Ytterligare nivåer har radikalt olika inställningar, motståndare och hinder, som alla bygger på den övergripande handlingen.

• Skapa unika bakgrunder och dekorativa detaljer att öka nivå individualitet. Ändra färgscheman att matcha tematiska förändringar i spelet.Återigen Tänk roofer TV-spelet. Starta spelet med färgglada blå himmel innan besväret börjar på allvar. Som nivåerna framsteg, långsamt lägga till röda, gula och apelsiner i färgschemat som nivåerna framsteg. Detta ger en känsla av hot genom att åberopa eld och katastrof.

Tips & varningar

  • Hålla speldesign centrerad på konstant rörelse. Till sin natur kräver ett plattformsspel ständig rörelse. Tecken flytta och agera. de inte pausa eller speglar.
  • Begränsa långvarig användning av rena mörkret eller störande bakgrunder i platformers, eftersom detta leder spelare till frustration från upplevda bristande kontroll.