Universalclimate.com

Hur man kan börja en Novell

Den svåraste delen av en berättelse är början. Det är där du haka på dina läsare och hålla dem mersmak. Det är viktigt att skriva en början som kommer att intressera dina läsare och har dem ställa frågor om tecken eller tomten. Läsarna har inte tålamod att läsa en berättelse med ett tråkigt börjar. Hursomhelst, kontrollera din början får en bra start och krokar läsarna till din berättelse.

Instruktioner

• Börja i mitten. Detta kanske låter konstigt (varför börja efter historien har redan startat?), men varje bra Novell börjar alltid i medias res, eller i mitten av åtgärden. Vad innebär detta exakt? Börja historien på punkten när konflikten börjar bubbla. Till exempel, om du skriver en berättelse om ett äktenskap som är på väg mot skilsmässa, börja historien precis som både tecken har gett upp relationen. De kanske inte erkänner att det till en annan eller sig själva, men det framgår---genom karaktärens dialog eller åtgärder---att äktenskapet är dömd. Flashbacks kan du visa hur karaktärerna har kommit på denna punkt eller hur deras äktenskap var i början, men en effektiv novellen börjar alltid precis som insatserna har ökat.

• Skapa en krok. En krok i en Novell fungerar på samma sätt som en krok i en låt fångar lyssnarens uppmärksamhet. Det är ett sätt att fängsla läsarna. Detta måste ske tidigt i historien. Om historien börjar i ett tråkigt eller ointressant sätt, kommer läsaren känner inget behov av att fortsätta läsa. En krok kan vara en bra första meningen eller en spännande idé. Till exempel i Franz Kafkas "The Metamorphosis," han börjar: "en morgon, när Gregor Samsa var vakna från oroliga drömmar, han upptäckte att i sängen han hade ändrats till ett monstruöst NEDLUSAD fel." Denna mening verkligen fångar läsarens uppmärksamhet och gör honom vill du veta mer. En annan krok är att skapa en början som kommer att få dina läsare ställa frågor. Ett annat exempel skulle vara: "Jennifer satt i hennes festklänning, väntar på sin man att komma hem." Denna mening väcker frågor: Varför är Jennifer i en festklänning och varför hon väntar på sin make? Dessa frågor kommer intriger din läsare nog att fortsätta läsa.

• Ställ in eller förebåda berättelsens konflikten omedelbart. Det behöver inte vara i den första meningen eller första stycket, men låt dina läsare vet vad den grundläggande konflikten i din berättelse blir. Du kan förebåda Denna konflikt, till exempel genom karaktärens vill eller personlighet. Raymond Carver "katedralen," konflikten mellan berättaren och den blinde som kommer på besök honom och hans fru, är upprättade nästan omedelbart i första stycket: "han var ingen jag kände. Och han är blind störde mig." Konflikten är här förebådades baserat på berättarens egna fördomar. Läsaren får en känsla av vad är på väg i berättelsen när blinde anländer.

• Bygga på den första meningen. Ta det till nästa nivå. Du har hooked läsaren, nu behålla sitt intresse med varje mening. Du kan göra detta genom att besvara dina läsares inledande frågor eller skapa en air av mystik som bara är i stora delar av historien. Kafka förklara inte hur Gregor Samsa blir en bugg, men underhåller absurditet i situationen genom att angripa de mycket verkliga komplikationer samsas nya situationen har på sig och sin familj. Detta gör läsarna undrar vad händer med Samsa och hur han kommer att klara av att vara en insekt.

• Skapa spännande karaktärer och introducera dem på spännande sätt. Kafkas "The Metamorphosis" är ett bra exempel på detta. I Joyce Carol Oates "var är du går, var har du varit," hon beskriver hennes karaktär Connie såhär: "hon var femton och hon hade en snabb nervös fnittrande vana att sträcker nacken för att kasta en blick in i speglar, eller kontrollera andra människors ansikte så att hon var bra." Detta är bara den andra meningen i berättelsen och Oates har redan inrättat en intressant karaktär som gör läsare vill veta mer om henne.