Universalclimate.com

Hur man skapar 3D-bilder med programvara

Hur man skapar 3D-bilder med programvara

Grafik i 3D har helt förändrat den konst- och nöjesbranschen. Från ögat poppar visuella effekter i epic Hollywood sagorna till den kittlande uppslukande miljön av juggernaut video spel, har 3D-bilder och deras effekter revolutionerat sättet kreativa visioner väcks till liv. De program som används för att skapa dem har öppnat helt nya världar att utforska, skapa och bygga.

Instruktioner

Hur man skapar 3D-grafik

• Välj din 3D program. Ett brett utbud av 3D-grafiska applikationer finns tillgängliga på marknaden. Populära alternativ inkluderar:3D Studio MaxCinema 4DMayaLightwave StudioNoshörning

Alla dessa apps är kommersiellt utvecklade produkter som säljs med dyra prislappar (även om vissa erbjuds som student/akademiska versioner till rabatterade priser). Dock finns en gratis öppen källkod 3D modellering och rendering program som heter Blender.

• Välj din modellering stil. Innan du kan skapa en 3d-bild måste du först skapa en 3D-modell (även kallad en maska). Det finns två distinkta modellering stilar. Först kallas box modellering. Med denna metod du ta rå primitiver, som en kub eller en sfär, och konstruera dem på ett sätt att bilda det objektet som du tänker skapa. Till exempel använder en grundläggande sfär som ett huvud, en kub som överkropp och några cylindrar som armar och ben du kunde bygga den grundläggande mänskliga formen. Genom ytterligare omarbeta dessa rå primitiver, du kunde mode dem in i realistiska former, såsom ögon, näsa, öron, läppar, muskler etc.

Den andra grundläggande modellering stilen kallas NURBS modellering. NURBS står för icke enhetlig rationell grund Spline. Använder en NURBS modellering process, vill du skapa en serie av rännor och sedan ansluta eller täcka dem med en process som kallas lofting (även känd som flås). Effekten är mycket lik sträcker sig en bit tyg över en linje eller spline att ge den form. Denna teknik används ofta när du skapar ekologiska 3D-objekt.

• Skapa ditt ljus. De flesta program inkluderar förinställda ljusförhållanden som är perfekt för att upptäcka defekter eller fläckar i din skapelse men representerar inte vad objektet kan se ut i verkliga belysning. Kommer du att lägga till en eller flera lampor till din scen för att ge ett tilltalande utseende till din mesh. De flesta 3D program erbjuder fullständig kontroll över alla nyanser av ditt ljus, från position och riktning till subtila attribut som avmattning och skugga typer. Genom att justera dessa egenskaper kan du producera dramatiska effekter, till exempel replikera en typisk Hollywood belysning scen till en mer dämpad verklighetstrogna scen.

• Textur din mesh. På denna punkt kommer din mesh har en mycket tråkig, grå utseende ungefär som ett oavslutat, plast modell plan. Färg-och beskriver din mesh kallas texturering. Även om vissa 3D program inkluderar en textur redaktör, har majoriteten inte en integrerad texturering verktyg. Du behöver en 2D/bildredigeringsprogram som Adobe Photoshop eller gratisprogrammet Gimp. Med ett av dessa program kan du skapa en struktur som ska mappas till eller svepa runt din 3D-nät ger det detaljer och färger. Många 3D-design studios (i både spel och filmindustrin) anställer separat konstnärer, en för att skapa 3D-nät och en annan att skapa 2D texturer och sedan struktur mappa dem till mesh.

• Göra din 3D-bild. Efter bygga din 3D-nät, texturering det och ställa in belysning scenen, är det sista steget att återge bilden. 3D-program har olika export och gör inställningar som påverkar den hastighet och kvalitet på din rendering. Efter justering till din belåtenhet, kan du starta återgivningen. Processen kan ta en hel del beroende på komplexiteten i din mesh, textur storlek och belopp och detalj av din belysning setup. När återgivningen är färdig bör ifyllda bilden finnas i mappen du angav i render dialogen.