Universalclimate.com

Hur man skriver en recension filmmallen

Hur man skriver en recension filmmallen

Om du tycker om att dela dina åsikter om filmer och har även tänkt publicera dem, är en mall ett effektivt sätt att organisera dina samtalsämnena och att tillhandahålla ett användarvänligt rating system. När du bygger en läsekrets för dina recensioner, kan en mall du också bibehålla konsekvens i placeringen av din kritik element och diskussion av varje film styrkor, svagheter och jämförelser med tidigare producerade titlar. Följaktligen, om andra filmälskare söker efter specifik information om en film, de vet alltid exakt var du hittar den i din uppskrivning.

Instruktioner

• Gör en lista över alla element du vill inkludera i din film granska mallen innan du skapar den på datorn. Exempel: film Titel; Genre; aktörer. direktör; producenten. manusförfattare; ställa in; era; Synopsis; karaktärsutveckling; dialog. pacing; filmkonst; musik; starka sidor; brister; jämförelser. och trivia.

Du ska också tänka på hur du ska bedöma dina filmer, till exempel ett word system--"undvika/anser/måste-se"-- eller en poäng av något slag, med siffror, bokstäver eller symboler, som stjärnor, smiley/frown ansikten eller lådor med popcorn.

• Rangordna din recension element av deras värde och relevans för blivande film goers. Filmrecensioner vanligtvis följer samma struktur som tidningen pressmeddelanden genom att innehållet presenteras i fallande ordning efter vikt. Det första avsnittet i formulärmallen, till exempel, bör omfatta filmen titel, genre, Motion Picture Association of America betyg och som är huvudrollen i den. Ytterligare data kan omfatta var och när filmen spelas och kostnader för biljetter. "Betyget" du ge filmen kan antingen placeras i början av översyn eller i slutet.

• Den andra delen av din filmmallen koncentreras till ett synopsis som identifierar den tomten core konflikt, beskriver miljön där det utspelar sig och introducerar huvudpersonerna. Tänk på att syftet med detta avsnitt är att väcka läsarens reslust men inte förstöra den visuell festen genom att ge bort ändelsen. Detta avsnitt vanligtvis gör omnämnandet av filmens och dess regissör. Om filmen är en anpassning av en befintlig roman eller spela, en uppföljare till en tidigare utgåva eller remake av en äldre film eller utländska fare, är detta platsen att referera till den.

• Diskutera filmens tillgångar och skulder i nästa avsnitt i mallen. Det är där du ska analysera de enskilda element som originaliteten i handlingen, skådespeleriet, dialogen, tempo och rimligheten i händelser, visuella, ljudet, specialeffekter och inställningar. Även om du tillskriver dessa element numeriska eller alfabetiska kvaliteter, är det viktigt att komplettera dem med konkreta exempel för att läsarna kommer att förstå din referensram. För att säga, till exempel att agera var en "C-" är inte så hjälpsamma som förklarar att skådespelarna verkade fel roll i sina roller eller att de saknade övertygande kemi.

• Använd nästa avsnitt i filmmallen att jämföra filmen till filmer som anamma liknande teman eller filmer skriven, regisserad eller produceras av samma personer. Det är viktigt att dessa jämförelser vara rättvis och objektiv. Du skulle inte, till exempel fördömer en ny film för att inte vara lika bra som "Citizen Kane" om det är en ung regissör första projekt. Som en del av formulärmallen, kan du lägga till ett avsnitt att, "Om du gillar denna film, du kanske också gillar..." och ge en kort lista med liknande snärtningar för att ge ett konkret riktmärke.

• Innehålla ett avsnitt för trivia om utrymmet tillåter. Människor som älskar filmer allmänt älskar film trivia och sluka upp godbitar såsom som erbjöds ursprungligen som rollen, hur specialeffekter skapades och oväntade problem som bidrog till en dyrare produktion, script överskrivningar eller omarbetning. Webbplatser som film Trivia Champ och Cinema Blend är bra ställen att söka efter objekten samt hitta referenser till klassiska filmer.

• Öppna ett nytt dokument i Word, skapa en-tums marginaler på alla sidor och välja ett lätt-att-läsa 12 pt. teckensnitt som kurir, Bookman eller Times New Roman. Ge din film recension form en centrerad rubrik tillsammans med ditt namn. Om du vill lägga till några film tema ClipArt-bilder som en del av din logotyp.

Tips & varningar

• Om du planerar att skriva massor av recensioner, kan det vara bra att skapa en film recension mall som innehåller text och formulärfält. Standardiserad form kan vara ett tidsbesparande verktyg i dina analyser, särskilt om du använder ett rutnät för att klassificera de olika komponenterna i varje film. Du kan hitta gratis starter mallar på Microsoft Word hemsida samt förslag på Power Point layouter på Presentation Magazine. (Se resurser).
  • En av de många rullgardinsmenyer på Internet Movie Database är en länk till externa recensioner av nya releaser, klassiker, utländska fare, dokumentärer och TV-program. Detta kommer att ge dig idéer om formatering och struktur. (Se resurser).