Universalclimate.com

Hur man skriver ett spel skript

Hur man skriver ett spel skript

TV-spel har kommit en lång väg från "hoppa över fat kastas av arg apa" eller "gul cirkel äter prickar samtidigt undvika spöken." Många av spelen är idag mer besläktad med interaktiva filmer, med djupgående världar och en fullständig gjutna tecken går igenom en känslomässig berg-och dalbana av prövningar. Detta beror på en otrolig mängd spelutveckling, som alla börjar med att skriva manus. Med lite tid och mycket tålamod, videospel skript kan vara en grundligt givande erfarenhet.

Instruktioner

Utveckla ditt spel manus

• Bestämma genren av ditt spel. Bestämmer vilket format du vill att spelet ska: rollspel spelet eller utrymme shooter? Det kan visa sig vara en svår uppgift att försöka skriva ett skript för en genre som du inte är bekant med.

• Skapa bakgrundsinformation i din värld. Avgöra om ditt spel äger rum på jorden eller på en avlägsen planet vid namn Xenu; tillbaka i 1400-talet eller i året 3023. Utveckla några kulturella skillnader som påverkar historien, och något varierad lopp som kommer att spela en del i ditt spel. Ju mer tänkte ut och djupa din värld är, desto bättre.

• Utkast till en översikt över ditt spel. Detta bör vara en prosa dokument som täcker de stora tomt punkterna av spelet. Berätta historien om spelet, från den inledande bilden tills eftertexterna rulla, och fokus på inklusive betydande händelser veckla upp. Om du har ett spel som har flera ändelser, är detta inte platsen att fokusera på de olika val som leder upp till dessa olika ändelser. Helt enkelt skriva "bästa case scenario" tomten och slutar.

• Skriv de tecken bios och beskrivningar. Med alla stora tecken, inklusive huvudpersonerna och antagonister, göra en detaljerad sammanfattning av dem. Utöver vad deras utseende och personlighet är lik, diskutera vad som gör dem fästing, vad där motivation är, hur de passar världen och unika egenskaper eller förmågor. Också använda denna tid för att beskriva deras fysiska attribut. Är din karaktär en ninja med kamouflage hud? Eller kanske en alley cat med en Mohawk? Oavsett dina karaktärernas bakgrund är detta en plats för att mappa det ut allt. Utvecklarna behöver så mycket information som möjligt för att skapa din karaktär, så om du inte kan tillhandahålla ritningar på hur de ska se, beskriva dem så gott du kan i ord.

• Skapa ett flödesschema av händelser. Med den stora komplexiteten i ditt spel kommer en stor många beslut som din spelare kommer över. Var och en av dessa beslut är en gren: väljer att göra "A", då "C" händer; Välj att göra "B" och "D" händer. Beroende på förutsättningslösa som du vill använda ditt spel att inkludera, dessa val kommer att påverka hur handlingen utspelar sig därifrån på ut. Ett flödesschema kommer att kraftigt hjälpa dig kartlägga möjligheterna och de olika grenarna i historien flödet. En mängd olika program som "EDraw flödesschema" eller "Crystal flöde" finns att köpa antingen online eller i en elektronikaffär.

• Kartlägga några subplots. Subplots, eller som de kallas i spel "sub-quests", är avvikelser från standard historien som tillför djup till spelet, men inte nödvändigtvis att den övergripande berättelsen. Var och en av dessa sub-quests bör ha en synopsis skriven i prosa hur det kommer igång, vad det innebär och hur det är i slutändan löst.

• Skapa cut-scener. Skurna scener är någon i spelet "filmer" som normalt avbryta spelet, och föra historien framåt. I de flesta spel idag, är cut-scener nödvändiga för att berätta historien. Cut-scener förekommer ibland samtidigt med den åtgärd som du har fortfarande kontroll över. Kartlägga något av detta i avsnittet cut-scenen.

• Skapa en behandling för ditt manus. Det här är kött av ditt manus, där lägger du in alla olika krångligheter i ditt spel i kronologisk ordning, i huvudsak berättar hela historien. Detta steg bör inte prövas innan de efterföljande steg har slutförts i sin helhet, som du kommer att utnyttja alla element att lägga ut varje scen när vi går genom historien. Numrera varje scen helt enkelt (dvs "scen 1"), och inkluderar scenens placering, vilka tecken kommer att delta i det, några speciella ljudeffekter används, eventuella fysiska begränsningar av tecken på den punkten, samspel som sker, treasure/objekt som finns tillgängliga, musik i, åtgärder händelser som inträffar under det och, naturligtvis, spelarens mål för scenen.

• Skriv någon dialog av skriptet. Video game script liknar på många sätt i skriptet av en film. Den största skillnaden är att istället för att berätta historien från början till slut, som med ett filmmanus, säger ni historien genom olika dialogen i sektioner. Kartlägga den platsen varje dialog avsnitt sker i, som är inblandade och vad är sagt och gjort. Varje avsnitt som innehåller dialog med alla Non-Player Character (NPC) är skriven i varje avsnitt och refereras till olika grenar i flödesschemat. Till exempel om din hjälte har ett val på fjärde gren i flödesschemat i scen 1, kan han välja ett sätt, och det tar upp en sträng av dialog som du skulle berättiga "scen 1: dialog 4A". Om han väljer det andra alternativet, då du skulle titel avsnittet "scen 1: dialog 4B".