Universalclimate.com

Hur man undervisar Animation för barn

Många barn älskar att titta på tecknad film. Det animerade mediet är inte bara en underhållande avledning; som utbildare är det en möjlighet att lära barn hur ögonen och hjärnan bearbeta snabba stillbilder som mjuk rörelse. För att gippa lektionen med unga sinnen, måste du göra det enkelt att förstå, interaktiva och roliga. Visar och sedan låter eleverna skapa sina egna flip bok är ett enkelt sätt att introducera konceptet.

Instruktioner

• Innan lektionen börjar, rita din egen flip bok som en sekvens av bilder på indexkort. 15 till 20 kort bör vara tillräckligt för att ge dig tillräcklig tjocklek för en stadig flip. För förklarings skull blir animeringen du gör en boll studsar upp och ner. Om du vill animera bollen, ritar du en cirkel på toppen av ditt första kort, samma cirkeln något lägre på nästa kort, och så vidare tills du har ritat en cirkel på botten av ett kort; på den punkten, fortsätta rita cirklar på efterföljande korten, bara gå uppåt. Kom ihåg att beställa korten så att början av animeringen är längst ned i stapeln och fortskrider uppåt därifrån.

• Dra ut kortet längst ner på din flip bok att Visa barnen och fråga dem vad de ser. Oavsett deras svar, berätta för dem det är en boll. Sedan be dem om de vet hur man gör bollen i bilden studs. Placera kortet tillbaka längst ner i högen, hålla den på plats vid sidan och vänder det för eleverna att se animeringen av bollen studsar.

• Förklara för barnen att det mänskliga ögat inte kan spåra bilder av sig själva när de flyttar för snabbt. Som ett resultat, hjärnan gör en genväg och körs bilderna tillsammans. Genvägen kan komma som en illusion av rörelse om stillbilderna dras i sekvens. Förklara att sekvensen betyder varje ritning är lite annorlunda från en innan det och närmar sig ett mål. När det gäller den studsande bollen, det går ner, ner, ner, sedan upp, upp, upp.

• Ge varje barn en stack av Tom indexkort och en penna, och berätta för dem de får göra sina egna flip böcker. Tyder på att de försöker återge den studsande bollen, men ge dem fria tyglar att göra vad de vill. Står fast vid att besvara alla frågor de kan ha, och vägleda dem på hur till spår deras ritningar på varje kort.

Tips & varningar

  • Tyder på att barn nummer i hörnet av varje kort så att de kan hålla dem i ordning.
  • Om du vill göra den studsande bollen ser livligare, när den träffar botten av en studs, lägga till några kort där cirkeln slätar ut och återgår sedan till form innan studsar upp. Effekten skapar intrycket av gummi slå en plan yta, eftersom gummimaterial har vissa ger det i den verkliga världen.
  • Om du har problem med att rita en animering från början till slut, är en praktisk metod att börja genom att dra de första och sista kort i sekvens. Sedan dra kortet mitt av sekvensen---till exempel, om du har en animering som är bara en prick kommer från vänster till höger, det första kortet kommer att vara pricken till vänster, och sista kortet kommer att vara pricken till höger; mellersta kortet skulle därför ha dot dead center. Fortsätta rita mellersta animation kortet mellan kort tills du har hela sekvensen så smidigt som du vill ha.