Universalclimate.com

Instruktioner för hur man spelar fängelsehålor & drakar miniatyrer

Dungeons & Dragons miniatyrer erbjuder nya spelare en snabbt och enkelt sätt att komma in i Dungeons & Dragons utan att investera för mycket tid och pengar. Startset för miniatyrer kan du snabbt spela skärmytslingar med fem pre målade miniatyrer, en 20-sidig tärning kallas en d20, striden kartor och skada räknare. Varje miniatyr har sin egen stat kort som listar figurens försvar, attacker och speciella förmågor. Även om det är enkelt att spela Dungeons & Dragons Figurspel, denna strategi spel erbjuder oändliga variation med expansioner av hjältar och monster, så att du kan spela igenom allt från enkla skärmytslingar episk armé-skala striderna.

Instruktioner

• Välj den siffra du vill spela mot din motståndare.

• Granska din figur stat kort för sin offensiva statistik. Avsnittet "Attack" visar vilka typer av attacker som din figur kan göra samt hur mycket skada varje attack kommer att göra. Avsnittet "Förmågor" listar alla förmågor som figuren har hela tiden.

• Granska den stat kortet för din figur defensiva egenskaper. Rutan "HP" visar figurens träffpoäng, vilket motsvarar mängden skada siffran kan ta innan det förstörs. Rutan "Speed" visar hur långt siffran kan flytta. Rutan "AC" visar figurens rustning klassen, som representerar hur väl siffran försvaras av sin rustning, hide, sköld eller skyddande trollformler.

• Vik slaget kartan på och välja vilket hälften du önskar att spela. Placera dina figurer på "X" och "O" på kartan. Detta är utgångspunkterna du ska använda i denna första skärmytsling.

• Rulla en initiativ check användande d20 och jämför din rulle till din motståndares roll. Den som får den högsta rullen får välja vem går först. Om rullar en slips, rulla igen. Initiativet rullen är början av en runda, som är en enda rad åtgärder för båda siffror. För att dessa instruktioner, anta att du vunnit initiativ rullen.

• Flytta din figur mot fiendens siffran. Du kan flytta ett antal rutor mindre än eller lika med antalet i rutan "Fart" på din karaktärs stat kort. Så länge du flyttar mindre än eller lika med graderingen hastighet, kan du attackera i samma runda.

• Välj en attack åtgärd från din figur stat kort. Vissa attacker har särskilda villkor, som kräver fienden under ett visst antal träffpoäng eller drabbats av en spell. Du kan inte använda en attack med särskilda villkor om villkoren inte har uppfyllts.

• Rulla d20 att attackera. Om din figur stat har en bonus att attackera, visas det med ett "+" tecken. Lägg till detta nummer till die rulla.

• Jämför din die rulle till fiendens AC nummer. Om summan är lika med eller högre än fiendens AC, träffar attacken.

• Titta på skadan numret som finns bredvid attack på stat kortet. Subtrahera detta nummer från fiendens träffpoäng. Använd räknarna skador för att hålla koll. Om fiendens HP sjunker till noll eller mindre, förstörs fienden. Om din fiende inte förstörs, är det motståndarens tur att gå nästa.

• Börja nästa omgång med ett annat initiativ rulle. Fortsätta striden tills en siffra HP sjunker till noll eller mindre.

Tips & varningar

  • Rör sig diagonalt räknas som ett drag, inte två. Användning diagonal flyttar till strategiskt manövrera runt slagfältet.
  • Du kan flytta din figur genom fyrkanter som är upptagna av andra siffror i ditt team. Du kan inte flytta genom ett torg ockuperat av en fiende figur.
  • Om du kastar en 20 på d20, attacken är en kritisk träff som gör dubbel skada.
  • Flytta en hög-försvar figur i nära att engagera fienden. Hålla varierade angripare, som bågskyttar och hjul, på avstånd, eftersom dessa siffror har oftast dålig försvar.