Universalclimate.com

Parasoll dansens historia

Parasoll dansens historia

Dans har en lång historia i den japanska kulturen. Sina rötter sträcker sig djupt in i Shintoism, men det förgrena sig ut i flera olika former. Parasoll dans är en form av japansk dans, som har en historisk plats inom geisha scenen samt vissa typer av japansk teater.

Dansen

Parasoll dansens historia

Parasollet flyttar som dansen fortsätter.

Dansen innebär en japansk parasoll, och dansare bär färgglada kimonos och träskor. Flickor flytta runt i blanda steg till en Mikado sång (en i 4/4 gång). Räkna under dansen är generellt sett gjort i tvåor för en åtgärd och i fyra för två åtgärder. Parasoll dansare kan dansa ensam eller i grupp fyra. Dansen börjar med parasollet öppnade och höll i huvudet, med den dansare händerna på bröstet nivå. Som dans fortskrider, parasollet flyttas.

Mytologi av japansk dans

Japansk dans har djupa rötter i mytologi.

Japansk dans har i allmänhet sina rötter i Shintoism. Den första japansk dansen var ansluten till legenden om Amaterasu Omikami, sun gudinnan som sägs vara förfader till den kejserliga familjen. Amaterasus bror, Susanoo, förstörde hennes trädgård. I förtvivlan låst Amaterasu sig i en grotta, kastar ett kallt mörker över hela världen. Slutligen, Amenouzume ingen Mikoto, gudinnan av gryningen, beslutat att utförs en dans framför rock grottan var Amaterasu gömde. Dansen var så befängt att de andra gudarna inte kunde sluta skratta, således dra Amaterasu fram av hennes nyfikenhet.

Geisha

Historiskt sett har använde geisha parasoller och fans som de underhöll.

Historiker tillskriva ofta parasoll dans tidiga japanska kvinnliga underhållare eller geisha. Termen "geisha" missbrukas ofta i västerländsk kultur. Kvinnliga geisha arbetade ursprungligen på japanska "nöje inkvarterar", men deras roll var särskilt annorlunda än de prostituerade som arbetade i samma kvartal. Geisha var inte främst avsedda att uppfylla fysiska önskningar. I stället utförde de konstnärer, vars överklagande existerade genom sin konstform. Många geisha utförs parasoll dansen som en sensuell handling för rika män.

Noh Theatre

Parasoll dansens historia

Noh teater innebär ofta användning av masker.

Noh, eller nogaku drama, är en av de äldsta formerna av japansk teater. Traditionella lekar presentera gamla berättelser om övernaturligt eller vardagliga världen, och kan antingen vara drama- eller dans-baserad. Dansa lekar eller furyu nej, fokusera på estetik över tomt avancemang. Även om dessa dans lekar inte vanligtvis innebär parasoll dans, de har en anslutning till en annan gren av japansk teater: kabuki.

Kabukiteatern

Medan noh theatre inblandade allmänt en manlig rösterna, kabukiteatern ursprungligen började som en kvinnlig form av underhållning. Kvinnliga underhållare skulle fungera som både manliga och kvinnliga karaktärer i lekar om vardagslivet. Kabuki lekar var mer lik dans lekarna av noh teater än drama lekarna, som dans var en utmärkt aspekt av de första kvinnliga kabuki visar; men dessa lekar också med en helt ny typ av dans.

De ursprungliga spelar, går tillbaka till 1600-talet sågs ofta som alltför erotiska och sensuella, och många av kvinnorna som hade anslutningar till prostitution. Så småningom förbjöds kvinnor alldeles från kabukiteatern i flera hundra år. Kvinnliga roller uttryckte fortfarande någon form av sensualitet, men även rita lite inspiration från förehavanden av kvinnliga geisha. Detta är sannolikt när kabukiteatern introducerades parasoll dans i sina pjäser och föreställningar.