Universalclimate.com

Skillnaden mellan samtida & traditionella noveller

Vad som är moderna och traditionella om en Novell kan vara svår att spåra om man tar som en tanke på att moderna Novell författare är ofta starkt präglat av deras förfäder. Men även bland samtida noveller föröka distinktioner, sådan att att kalla en berättelse "moderna" är att säga väldigt lite om det. Dock kunde man hävdar att ett utmärkande kännetecken för en bra modern Novell är dess resonans och kvardröjande effekt.

Event-Plot berättelse

Korta berättelser kan spåras tillbaka till hundra år sedan, när verk som "Arabian Nights" eller Boccaccio's "Decamerone" och även Bibeln sätter den korta berättande formen till underhållande användning. Det är svårt att fästa ned en berättelse, eller en författare eller en kulturell tradition som uppstod den moderna novellen, har några minskat ner det en enda berättelse av Walter Scotts 1827. Efterföljande noveller tog fart i många länder sedan dess, särskilt i USA med Melville och Hawthorne. Event-plot typen av berättelse, haglar men används ofta i moderna berättelser, tillbaka till de tidigaste dagarna av noveller när struktur, handling och riktning i berättelsen var nyckelfaktorer för driver berättelsen framåt. Fram till sekelskiftet 1900-talet dominerade denna typ av berättelse Novell scenen.

Tjechovisk berättelse

Med förrätt av Anton Chekhov Novell bidrag i slutet av 1800-talet, ett avsteg från vad som var vanligt kom en standardiserad början-mitten-slutet berättelse struktur i förgrunden. I Tjechovs berättelser, hade du nu slumpmässigt, oansvariga och absurt, osminkad av författare dom, eller pat slutsatser eller klimax. På detta sätt var hans berättelser liv-liknande och nästan smärtsamt så. Novellen författare från 1900-talet som James Joyce och Raymond Carver fram till nutid står tunga till Tjechov för det sätt han revolutionerade novellen. Hans kunde ses som en av de stora tidiga förändringarna i moderna noveller.

Modernistiska historia

En annan viktig vändpunkt i moderna noveller var den stil som används av lik av Ernest Hemingway, som på en gång obskyra och ännu klart, förbryllande och okomplicerad. Denna modernistiska stil exemplifieras i hans samling berättelser "I vår tid," utkom 1925.

Undertryckta berättelse

Kanske det första klart avbrottet från den Tjechovisk modellen kom i mitten av 20-talet med författare som Vladimir Nabokov och Italo Calvino, som började använda en kryptisk eller undertryckt stil av berättelse, fastän Rudyard Kipling gjord använda av undertryckta berättelsen i början av 1900. Undertryckta berättelsen innehåller en underliggande mening bakom själva texten som läsaren måste riva upp.

Mini romanen berättelsen

Varken särskilt modern eller traditionell, mini romanen berättelsen gör vad en regelbunden händelse-plot-driven roman skulle göra, men inom en kortare sidor. Charles Dickens, Chekhov och otaliga andra korta story författare har använt denna teknik.

Poetisk historia

Ses som ett avgjort avsteg från Chekhov, är poetiska historien en mer sällsynt typ av berättelse som tar på aspekter av lyrik inom ramarna för en Novell. Exemplar av denna typ av berättelse inkluderar DH Lawrence, Dylan Thomas en JG Ballard. Den senares arbete sträcker sig från 1950-talet till de senaste tider erbjuder en oförglömlig resa till inre utrymme som kan vara svårt att fästa.

Biografisk berättelse

En nyare utveckling i den samtida Novell scenen, är den biografiska berättelsen, som uppstod på 1990-talet med noveller som adjungerad delar av facklitteratur som fotnoter, ändras typsnittets och statistik, att smälter fakta och fiktion i en allt mer media-mättade hyper-miljö. Författarna bland annat Dave Eggers och William Vollman har använt denna plats att presentera verkliga människor in fiction eller skriva fiktionellt om verkliga liv. Denna förändring från de Tjechovisk lineupen, kunde om de inte hanteras väl, vända nyckfull.