Universalclimate.com

Skillnader mellan klassisk & romantiska epoker

Skillnader mellan klassisk & romantiska epoker

Romantisk musik har sina rötter i klassisk musikstil. Utvecklingen av former och harmoniska idéer som blev framträdande i den klassiska perioden utökas i den romantiska perioden. Detta gav upphov till både likheter och skillnader mellan de två perioderna av musik. Som tonsättare var på väg mot definiera individen i stället för musik grupp perspektiv, började romantiska kompositörer tänja gränserna för form och harmonisk funktion.

Beethovens roll

En av de mest gåtfulla kompositörerna av båda perioderna är Beethoven. Hans musik motsäger sig själv när det gäller stil. Hans tidiga symfonierna ljud som klassisk period bitar, särskilt hans två första symfonier. Därifrån ändrar musiken till en romantisk stil. De strikta formerna av klassisk musik började falla sönder som han skrev mycket programmatiska "femte symfonins." Denna symfoni gjord använda av en 4-note seger motiv där musiken skildrar en berättelse om seger i kriget. Detta kontrasterar mot den absoluta klassiska perioden som omsätts musikaliska teman och inte nödvändigtvis mänskliga uttryck.

Utveckling

Klassiska kompositörer försökte komma bort från comparably kaotisk musik under barocken. Romantiska kompositörer försökte dock inte att överge musiken av den klassiska perioden. Det är viktigt att jämföra skillnaden mellan de två stilarna i filosofier. Medan den klassiska perioden syftade till att skapa något helt nytt, var den romantiska perioden innehåll att expandera och utveckla idéerna av den klassiska perioden. Detta sammanträffande av idéer är varför många tidiga romantiska kompositörer kan vara svårt att skilja från sena klassiska kompositörer.

Bryta mot regler

De klassiska perioderna var mycket inriktad på att bevara ordning och presentera melodier i de tydligaste sätt. Detta var ackord i den klassiska perioden mycket enkel och kraftigt utifrån major-mollskalan relationer. Denna inställning till musikaliska regler ändrats i den romantiska perioden. Kompositörer från den romantiska perioden började expandera sonata struktur, skymmer melodin med mer avancerade och kromatisk ackord, och skapa en ny stil av musik som uttryckte den dramatiska och inte nödvändigtvis de fysiska aspekterna av musik. Den romantiska generationen kasta idéer som inte serven deras omedelbara behov och hållit begrepp som ökat sin musik.

Att utforska gränser

Klassiska kompositörer var nöjda att hålla sig inom en viss gräns för vad utgjorde acceptabelt musik. Ackordet resolutioner var alltid desamma, förhållandet mellan rörelser, sektioner och nycklar bibehållas andel. De romantiska kompositörerna sträckte sig dessa gränser, introducerade nya ackord, ovanliga viktiga förändringar och på många sätt gick emot de förfaranden och regler som utvecklats i den klassiska perioden. Medan formerna som sonata förblivit symfoni och även Fuga densamma, tolkning av dessa former förändrats drastiskt genom att kraftigt utöka längd och karaktär av dessa former.

Musikalisk stil

Den klassiska perioden hade en musikstil som var konsekvent. Om du var en kompositör under denna tid, visste du vad som förväntades av er. Haydn var ett stort inflytande på utvecklingen av klassisk musik med Mozart som används för att förfina och perfekt stil. Beethoven började skriva i en klassisk stil bara att överge och leder vägen mot en mer romantisk stil. De tidiga romantiska kompositörerna som Brahms och Schubert hållas närmare med de klassiska traditioner och enklare ackord struktur. Under tiden, under senare delen av den romantiska perioden, kompositörer som Wagner och Strauss stretching själva kärnan i tonalitet. Dessa kompositörer banade väg för nästa generation av kompositörer.