Universalclimate.com

Symboliken i svartvitt fotografi

Symboliken i svartvitt fotografi

Fotografi som en konstform är något som ständigt skiftar, formas och omdefinieras av de konstnärer som skapar den. Den som söker symbolik och dubbla betydelser i fotografier kan ofta hitta exempel, även om denna symbolik inte är alltid orsaken till de tekniska aspekterna av ett fotografi. Med svartvita fotografi, kan kvaliteten på att ha någon färg vara en del av ett fotografi av ett antal skäl, alltifrån den rent tekniska till den helt symboliskt.

Tekniska

I början av medium var med ett svart-vitt fotografi inget annat än ett tekniskt beslut. De allra första tagna med hjälp av en anordning som kallas en camera obscura, som inte kunde fånga färg på egen hand. Och även om den första färg bilden gjordes så tidigt som 1861, utseendet på denna färg hade inte samma kvalitet som färg hade i verkligheten, och många fotografer valde att fortsätta processen med att fotografera i svart och vitt. Det var inte förrän i mitten av 1900-talet som färg fotografi fångas upp i bekvämlighet och realism till svartvitt fotografi. Därför många av de mest inflytelserika tidiga fotografierna togs i svart och vitt, inte att symbolisera något särskilt, men helt enkelt eftersom verktygen gjorde detta estetiska mest hållbart att fotografer av tiden.

Form

Dag, blivit färgfotografier mer genomgripande än svartvita, med film lager och digitala kameror kan fånga färg trogen till hur det mänskliga ögat upplever världen. Ännu fotografer kan fortfarande välja att ta svartvita bilder, och detta kan bara utgöra en prospekteringsborrning i form av mediet. Att ta bort färg från en bild ger större betoning på hur ljuset spelar över scenen, till linjer och vinklar och skuggning som utgör en form av de flesta foton. Genom att ta bort potentiella distraktion av färg, fotografer kan experimentera med och utforska den del av formuläret som är markerade i svart-vita fotografier och men mindre betonas när färg ingår.

Emotion

Fotografer kan också välja svart och vitt för att förmedla en viss känsla. Detta är absolut inte en exakt vetenskap, kan svartvitt fotografi ge en air av elegans eller realism, särskilt med tanke på den rika historia som omger mediet. Som sådan, använder bröllopsfotografer ofta svartvita fotografier för att symbolisera kärlek, engagemang och lycka för par och familjer. Även i filmskapande, med bilder i huvudsak bara foton i snabb följd, har svartvita bilder använts i stället för färg för att ge särskilda känslor till särskilda frågor och berättelser. Ett bra exempel på detta är "Schindler's List," regisserad av Steven Spielberg 1994 och utnyttja svartvitt mycket medvetet för att lägga till skräck och realism i denna historia.

Menande

Fotografer kan också välja ett medvetet använder en estetisk av svart och vitt, inte av tekniska skäl eller att utforska form eller ens att symbolisera känslor, utan helt enkelt att ge skiktad betydelser till ett visst arbete. Ett exempel på detta är arbetet av Regina de Miguel. Det är kanske omöjligt att med säkerhet säga vad hennes bilder symbolisera, tenderar de att förmedla en viss sterilitet som kommer med avsaknaden av färg. Kritiker har spekulerat att de dämpade, molnigt svartvita bilderna av mekanismer som skapar hon är symboliska för torr instruktions handböckerna som dikterar det inre arbetet i de maskiner som omger oss. Således lägger helt enkelt tömma färgen från ett fotografi SKIFT komplexitet, betydelser och andra nyanser i fotografier som försöker förmedla något slags budskap.