Universalclimate.com

Tekniker för att utforma scenbelysning

Tekniker för att utforma scenbelysning

Scenbelysning erbjuder designers möjlighet för mycket kreativitet, men det primära syftet med belysning är att artisterna ses. Flera belysning tekniker erbjuder de bästa förbättring av synlighet för scenframträdanden, med olika tekniker inriktad mot att föra ut olika aspekter av prestanda. Designers Välj den metod som bäst lämpar sig enskilda showen.

McCandless metod

Mest populära är dramatiska föreställningar metoden McCandless, utvecklat av Stanley McCandless. När gjort korrekt, erbjuder denna teknik full, jämn täckning av ett skede. Den grundläggande principen är att scenen är uppdelad i agerar områden med separat belysning. I varje område, är två lampor att framifrån, bildar en 45 graders vinkel till skådespelarens ansikte horisontellt. De syftar ner till skådespelaren från en 45 - till 60-graders vinkel vertikalt. En enda ljus vinklar ner bakom skådespelaren att öka avståndet mellan skådespelaren och landskapet. Att lägga till sidoljus till denna grundläggande trio förbättrar skådespelarnas former. Varje område överlappar något så finns det inga mörka fläckar på scenen.

Två färger ansikte belysning

Används med McCandless teknik, skapar två färger ansikte belysning en mer naturlig variation i färg än ofärgade "vitt" ljus. Den här metoden ansikte ljus instrumenten vinklad från höger till vänster får en varm färg filter (gel). lamporna lyser från vänster till höger får en cool färg, eller vice versa. De specifika färgerna är konstnärens val, men bör skapa ett ljus som det mänskliga ögat uppfattar som vita när de två lamporna kombinerar. De vanligaste färgkombinationerna av är blå och rosa färg kombinationer kombinationer och amber och lavendel. Amber/lavendel kombinationen skapar en varmare känsla som ser bäst ut på mörkare hudtoner.

Dance belysning

Dance belysning varierar påtagligt från dramatisk belysning eftersom betoningen ligger på dansarnas full organ snarare än skådespelarnas ansikten. Sida belysning är hörnstenen i dans belysning tekniker, eftersom ljuset som träffar dansarna från låga vinklar på sidorna skapar högdagrar och skuggor som förbättrar form och rörelse. Thomas Skelton utvecklat en metod för dans belysning som fokuserar på "sökvägar" (ljus som lyser i linjer igång upstage och downstage, eller vertikalt om du tittar på en scen layout på papper) och "plan" (ljus som lyser över scenen horisontellt). Dessa banor och plan ersätter områdena McCandless belysning, med plan att säkerställa den bästa kropp-skulptera ljuset, medan "sökvägar" förbättra synligheten. Dessa är förstärkta av "tvätta" lampor som ger full-scenen täckning i olika färger.