Universalclimate.com

Tionde spel

Många religioner lär begreppet tionde, eller att ge en tiondel av sina inkomster till Gud. Till exempel kräver The Jesus Kristi kyrka av sista dagars heliga (LDS eller mormoner) sina medlemmar att betala tionde för att anses vara i god ställning. Spel är ett bra sätt att undervisa begreppet tionde barn.

Tionde Tag

Välj ett barn att representera religiösa ledare (präst, pastor, biskop) som tar emot tionde från medlemmarna i din kyrka och har honom eller henne lämna rummet. Ge alla återstående barnen tio öre. Berätta för dem de är varje kommer att dölja en av deras slantar--tio procent--så religiösa ledare kan hitta dem. Har barn dölja pennies runt i rummet. Ta med barnet som representerar religiösa ledare tillbaka för att leta efter dem. När alla slantar har befunnits, upprepa spelet, ge varje barn en chans att leta pennies.

Tionde glida pussel

Detta spel är inriktad på att medlemmar i LDS kyrkan, som använder en form som kallas en "tionde slip" att betala sin tionde. Göra en förstorad kopia av en tionde slip (8 1/2 av 11 inches) för varje barn. Förklara att varje gång de betala sin tionde, de fyller i formuläret med namn, adress och mängden sin tionde. Sedan lägga de pengarna och tionde slip i en speciell tionde kuvert, som de ger till biskopen. Efter förklaringen, har eleverna klippa de utvidgade snedsteg in i pusselbitar och försöka sätta dem ihop.

Att ge eller inte ge

Ge varje barn tio små bitar av inslagna godis. Förklara att tiondet är tio procent, eller i detta fall, en bit godis. Utan att utöva påtryckningar, fråga vem vill ge tillbaka en bit godis som tionde. Samla in "tionde" godis. Förklara att Gud har lovat att "utgjuta välsignelser" på cheferna för de som betalar tionde. Bjuda barnen som gav upp en bit godis som tionde att stå i en grupp. Häll en säck godis över huvudet och låt dem plocka upp skärvorna och hålla dem.

Räkna godis

Ge varje barn en papperstallriken och två papper skålar, en som du har märkt med ordet "Tionde" och en som du har markerat med orden "Att håll." Förklara att du kommer att placera ett antal artiklar på deras papperstallrikar. Deras jobb är att räkna dem, bestämma vad tio procent skulle vara, och att antalet objekt i deras "Tionde" skål. De kan sätta resten i deras "Att hålla" skål att äta senare. Använd en mängd små ätbara objekt, till exempel mini-marshmallows, choklad, chips och små godis.