Universalclimate.com

Tips på EQ'ing en ståbas

Tips på EQ'ing en ståbas

Upprätt basar eller kontrabas, är ofta inspelade med två mikrofoner. En fångar sträng buller (attack) medan den andra fångar kroppen (bas) av instrumentet. När du kombinerar två, bör du kunna fånga en användbar upprätt bas tonen. Men när det blir dags för blandning, kan du hitta att du vill göra utjämning anpassningar för att ta fram bäst av basen i förhållande till andra instrument.

Ingen utjämning

I stället för att utjämna ståbas, justera din mikrofon placering för att framhäva eller de-betona de olika frekvenser fångas. Om du använder flera mikrofoner, prova att öka volymen av en mikrofon samtidigt minska volymen på den andra för att skapa din önskat bas tonen.

Låg slut

Rullar av den lägre delen under 50 Hz. De flesta stereoapparater kan inte återskapa frekvenser under 50 Hz med precision, så att detta inte väsentligt påverkar den upprätt bas tonen. Öka / minska bas "vikt" öka eller skär på 80 Hz till 100 Hz intervall. Om basen låter "boomy", försök skära några decibel mellan 100 Hz och 150 Hz. Om bas tonen saknas "värme", öka EQ mellan 100 Hz och 300 Hz.

Mellanregister

Förbättra attacken av basen genom att öka den 500 Hz till 1500 Hz intervall. Detta kommer att öka förekomsten av basen och låt det stå ut mer i en blandning. Om du känner att din bas tonen har för mycket attack, skär några decibel i detta frekvensområde.

High End

Beroende på din förkärlek, kan sträng buller betonas eller de-betonade genom att öka eller minska mellan 2 Khz och 5 Khz. Om ökat, detta intervall kan också lägga till ljusstyrka och definition upprätt bas tonen. Lägga till "luft" i bas tonen genom att öka alla frekvenser över 8 Khz.