Universalclimate.com

Tips på Speed Reading pianomusik

Tips på Speed Reading pianomusik

Att kunna läsa snabbt ny musik på piano är en mycket praktisk färdighet. En stor hastighet eller syn läsare måste uppmärksamma detalj, spelar rätt toner på ett lämpligt tempo, och bo med några andra musiker inblandade. Men gör även de bästa pianisterna ibland misstag. När ett misstag görs, behöver pianisten vet tillräckligt om harmoni att dölja misstaget som möjligt.

Tekniska aspekter

Öva skalor i mörkret för att lära sig att spela utan att titta på tangenterna.

Till korrekt hastighet Läs musik på piano, spelaren måste kunna ägna de flesta eller alla av hans läser noterna på sidan. Om det finns någon tvekan om när en nyckel är eller hur en viss passage måste utföras fysiskt, kan musiker göra ett misstag. Ta för vana att öva utan att titta på tangenterna och alltid sitta i samma position i förhållande till tangentbordet. Se också en vana att ibland öva skalor och arpeggion i mörkret för att odla en stark känsla av där nycklarna är. När man lär sig nya bitar, skriva i rätt fingrar att hålla händerna i goda vanor.

Psykologiska aspekter

Tips på Speed Reading pianomusik

Spela kontinuerligt kommer stödet att hastighet läsning utveckling.

Den första regeln för Snabbläsning pianomusik är inte att sluta spela. Trots alla misstag, måste musiken gå. Att psykologiskt förbereda Noggrannhetskravet, öva och öva inte stoppa. Noggrannhet kan utövas genom att spela utmanande musik på extremt långsamt tempo med minimal misstag. Om detta inte är möjligt, prova det med en hand i taget. Inte stoppa kan utövas genom att göra just det; syn läsa lätt musik och sluta inte.

Teoretisk kunskap

Tips på Speed Reading pianomusik

Improvisatoriska färdigheter kan maskera misstag på tangentbordet.

En stor läsare på piano har också en stark förståelse för musikteori, form och improvisation. Till exempel om pianist är på väg att göra ett misstag, kan ibland några små improvisation i nyckeln av låten dölja de missade anteckningarna och få henne tillbaka till vad som skrivs. Om lyssnaren vet bit mycket grundligt, kommer han inte att märka förändringarna om improvisationen är slät och i rätt stil.