Universalclimate.com

Typ av dockteater används i Lejonkungen på Broadway

"Lejonkungen" Broadway-showen blandar levande skådespelare, dockor och masker. I direktören Julie Taymors bok "The Lion King: stolthet Rock på Broadway" medger Thomas Schumacher, exekutiv producent för den ursprungliga filmen, att han tvivlade på det kunde översätta till en teaterpjäs. Filmen har panoramautsikt över scener och en buffalo panikartad flykt som verkade omöjligt att scenen. I samma bok påstår Roger Allers, co-direktören av filmen, att dressing aktörer i djur kostymer var oattraktiv. Båda beskriver hur deras inställning förändrats efter mötet Taymor.

Designkoncept

Taymor föreslog kombinera japansk stil dockteater och shamanistisk dansdag. I dessa traditioner syns människan bakom marionett eller mask. I Taymors bok, Allers beskriver att hitta detta begrepp "lockande" och Schumacher påminner om Taymors förklaring puppeteers att synliga eftersom detta är en mycket mänsklig historia. Att ha synliga mänskliga ansikten skulle ge publiken att identifiera sig med karaktärerna.

Kabeln fjädring och animatörerna

Många varelser står hög ovanför publiken. Detta uppnås delvis genom puppeteers' användning av pålar och delvis av fjädring. Lion masker Svävande ovanför aktörernas huvuden sänks när lejonen blir aggressiv, döljer sina ansikten. Fjädring och elektronik bekämpa de operativa problem av stora, tunga puppets - Scar's head är kopplad till batterier på skådespelarens ben och drivs med en växel i hans handflata.

Japanska Banraku dockteater

Flera pupeteers fungera varje större djur. Taymor arbetade tidigare på japanska teater där Banraku marionetter drivs av upp till tre aktörer. I Banraku, en master dockspelare, är huvud, ansikte och höger arm synlig i hela. Stödjande puppeteers klädd i svart verksamma lemmar med stavar. I Taymors anpassning, Timon meerkat drivs av ett busklikt dockspelare klädd i grönt. En gepard operatören bär den cheetah bakre benen medan manipulera djurets bekläda portionr med stavar.

Rod marionetter

Zazu hornbill är en rod marionett sitter på skådespelarens huvud eller i famnen. Skådespelarens make-up härmar dockans funktioner. Enligt animatör Goesta Struve-Dencher och detta skapar en "dubbel händelse": dockspelaren synligt manipulerar marionett medan fantasifullt identifieras med den. Disney's Broadway hemsida förklarar att marionett strängar är synliga eftersom Taymor ville publiken att uppleva föreställningen och dess funktionssätt.

Traditionell afrikansk maskerad dans

Eftersom Dansarna rör både sina egna kroppar och marionett, kommer karaktärens identitet från båda källorna. I traditionell afrikansk dans representerar dansare bär djur masker dessa djur genom kroppsliga rörelser. På Disney's Broadway hemsida, Taymor beskriver hur afrikanska masker inspirerade henne. Hon förklarar att masker har fasta uttryck; hon ville mänskliga ansikten synliga för att uttrycka känslomässiga förändringar. Taymor's lion heads vila över det mänskliga ansiktet som i afrikansk maskerade-dans. När lejoninnan sörjer, driver hon marionett huvudet, dra band tårar från ögonhålor.

Indonesiska skugga dockteater – Wayang Kulit

Skugga dockteater använder endimensionell silhuetter monteras på stång. Ljusa belysning projekt deras skuggor på en skärm. I sin ungdom Taymor studerade indonesiska skugga dockteater och arbetade på indonesiska teater. I "The Lion King," återvänder Taymor till dessa rötter, med shadow puppets för att representera fisk, leoparder och den unga Simba.

Corporate dockteater

Taymors bok beskriver ett koncept som hon kallar "corporate dockteater" utvecklat för gasell besättningen och fågel flockar. Hoppande gasell dansare varje bär flera gasell marionetter. En dansare blir en flock fåglar genom att bära en "totem pole" puppet fåglar. På detta sätt representerar en aktör många varelser.