Universalclimate.com

Typer av poetiska fötter

Typer av poetiska fötter

I poesi, fötter är segment av betonade och obetonade stavelser som, när de används korrekt, skapa rytmiska ljud i varje rad i en dikt. Poetiska fötter kombineras med mätare, antalet fot per rad, att skapa övergripande radlängden, men det är fötterna som avgör placering eller mönster av stavelser. Det finns fyra huvudsakliga typer av poetiska fötter, samt två kompletterande formulär.

Anapestic

Anapestic fötter består av tre stavelser: två obetonade och en stressad. Med ett ljud som påminner om en häst galopperar, "ingriper" och "avbrott" båda följer detta tre-stavelse mönster.

Dactylic

Som anapestic fötter, är dactylic fötter gjorda av tre stavelser; dactylic fötter har dock en stressad stavelse följt av två obetonade stavelser. Detta mönster finns i ord som "förstrött" och "daffodil."

Jambisk

En jambisk foten, mycket musikalisk i dess rytm, utgörs av en obetonade och en betonade stavelsen. Ordet "anställda" är ett exempel på en jambisk fot eftersom den andra stavelsen får accent. Sonetter gör ofta använda sig av detta stavelsebildande mönster.

Trokéiska

En trokéiska fot inträffar när en stressad stavelse föregår en obetonade stavelsen. Orden "lover," "järnväg" och "singer" är exempel på. Edgar Allen Poe använde trokéiska fötter i sin dikt "The Raven".

Kompletterande formulär

Det finns två typer av kompletterande poetiska fötter: spondaic, skapad från två betonade stavelser och Pyrrhus, som är gjord av två obetonade stavelser. Ingen av dessa fötter används uteslutande, som det skulle vara svårt att skriva eller läsa en dikt skriven helt i betonade eller obetonade stavelser. Dessa fötter, därför används bara för att lägga till olika linjer av poesi.