Universalclimate.com

Vad är tillämpningen av 3D-glasögon?

3D-teknik används i bio idag kräver användning av 3D-glasögon att producera den tredimensionella effekten när du tittar på 3D-filmer. Begreppsmässigt, härmar denna teknik hur det mänskliga ögat fungerar tillsammans i verkligheten. Skytte 3D-filmer behöver två separata bilder av lite olika skott, som är ordentligt distanserad från varandra. Detta leder till vänster och höger versioner för varje skott.

Under filmens efterproduktion, vänster och höger materialet kombineras ihop med en 3D konverteringsprogram. Betraktaren bär glasögon ser den konverterade bilden i 3D-format genom djup och mätning hjärnan bearbetar från den.

Att dela upp bilder i vissa färger

Det mänskliga ögat ser världen från ett något annorlunda perspektiv på grund av avståndet från ett öga till den andra. När det gäller presentera en film i grundläggande 3D-format, 3D-glasögon, kallas särskilt anaglyph glasen den funktion en del med rött filter och den andra delen med cyan filter, tillåta kontrasterande färg för varje öga att utnyttja den process som kallas Binokulärseende.

Processen orsakar små variationer i var och en av filmens 3D-konverterade bilden bearbetas korrekt av betraktarens hjärna. Genom färgvariationer korrelerar hjärnan uppsättningarna av tvådimensionella bilder ses av varje öga in tredimensionella djupet.

Att styra ljuset som passerar genom varje öga

Även om anaglyf glas har använts i 3D-filmer i mer än fem decennier och även i några låg-budget 3D erbjudanden än idag, används nu de polariserade glasögon mer populärt i vanliga 3D-filmer visas på biografer.

Den polariserade 3D glasögon roll är att begränsa eller kontrollera mängden ljus som passerar genom varje öga eftersom varje lins har en annan polarisering. Detta leder till en liten variant på vad varje öga ser vid varje given tid att titta på en 3D-film. Som hjärnan bearbetar bilderna ses av båda ögonen, återger den slutliga bilden som tredimensionellt djup.

Att växelvis svart ut varje öga

Med 3D-glasögon som följer LCD slutare glas system, dess primära funktion är att växelvis svart ut varje öga samtidigt för att utlösa de små variationerna av bilderna som visas på skärmen.

Varje del av glasögonen orsakar en viss avbildning till in ena ögat, sedan en något annan ange det andra ögat. Gjort i snabb följd, leder detta till varierande bilder ses av båda ögonen som skall bearbetas och tolkas av hjärnan som tredimensionellt djup.

Att göra tittarna deltar i åtgärden de se

Oavsett vilken typ av 3D-glasögon som används av tittare, oberoende av processer och funktioner som ingår i lura hjärnan att bearbeta något annorlunda bilder ses av varje öga in tredimensionella djupet, det yttersta syftet med 3D-glasögonen är att göra tittarna engagera sig i de åtgärder som de ser på skärmen. Till skillnad från i en 2D film som tydligt skiljer tittarna från rektangulära låda där filmen spelas, kan en 3D-film tittarna se scenerna som om de händer rakt framför dem.

Av objekt flyga bort skärmen och går mot betraktarens riktning kan känna så verkligt att det kan orsaka betraktaren att instinktivt flytta bort från sin plats att undvika att bli träffad. Denna form av filmiska verklighet och engagemang sträcker sig även till scener av läskiga tecken till synes nå ut att ta tag i betraktaren eller en fantastisk havet varelse helt enkelt förbi betraktaren, som uppmanar henne att förlänga armarna att röra vid den.