Universalclimate.com

Visual Art under Harlem renässansen

Visual Art under Harlem renässansen

Harlem renässansen var en period under 1920- och 1930-talet när afro-amerikanska konstnärer lever i regionen Harlem i New York City skapade en kultur av oöverträffad briljans och kreativitet. Många av konstnärerna och författare av Harlem renässansen var personer som migrerat till New York i början av 1900-talet, flyr från Jim Crow lagarna i söder. Koncentrationen av afro-amerikanska intellektuella och konstnärer i Harlem var den drivande kraften bakom expansionen av konst, skriva och politisk aktivism och bildkonst upplevt exempellös tillväxt under denna tid.

Charles Alston

Charles Alston var en av pionjärerna inom bildkonsten under Harlem Renaissance och blev en mentor till många yngre konstnärer. Han var född i North Carolina, och hans familj flyttade till New York 1915 tillsammans med många andra afro-amerikaner under den stora flyttningen. Han studerade konst vid Columbia University början 1925. Efter examen, han började undervisa på Harlem Arts Workshop och han var en av grundarna av Harlem konstnärernas skrå. Han var den första afroamerikanska handledaren för WPA federala konstprojekt. Under 1930-talet, han reste tillbaka till söder att iaktta villkoren för afro-amerikaner bor där, och han gjorde en serie målningar, inklusive målningen "Tobak bonde." Han var kusin till en annan Harlem Renaissance konstnär, Romare Bearden, och två återstående nära vänner för livet. Hans mest kända verk är en serie väggmålningar på Harlem Hospital.

Jacob Lawrence

Jacob Lawrence var en elev av Charles Alston. Född 1917, flyttade han från New Jersey till New York City som tonåring. Han studerade med Alston på konstverkstaden Harlem och Harlem Community Art Center, och han arbetade även i WPA federala konstprojekt. Hans stil var platt och abstrakt och mycket modernistiska. Han är mest känd för sin serie av målningar om de stor Migration av afro-amerikanerna från söder till norr, men han gjorde också en serie målningar om berömda afrikaner, såsom Toussaint l'Ouverture, hjälten i den haitiska revolutionen, och Harriet Tubman och Frederick Douglass.

Aaron Douglas

Aaron Douglas föddes i Kansas år 1899, men 1925 han bosatt i Harlem. Han har kallats "Fadern av afro-amerikansk konst." Hans måleri och illustration stil, som Lawrence, var abstrakt och modernistiska. Hans karriär fokuserat på först på illustrerar viktiga tidningar och böcker förknippas med Harlem renässansen, men på 1930, han flyttade till Nashville, Tennessee, att hittade konst-avdelningen vid Fisk University. Han gjorde en serie av sju väggmålningar på Fisk. Hans stil var starkt påverkad av egyptisk målning, afrikanska masker och Europeiska idéer om abstraktion.

James Van Der Zee

Fotografering var också viktig under Harlem renässansen. James Van Der Zee etablerat ett porträtt studio i Harlem på sena 1920-talet och blev snabbt framgångsrik som medelklass-afro-amerikanska familjer strömmade till sin studio att ha sina porträtt gjort. Han är också känd för mer informella gatufotografi om de nyligen rika och medelklassen afro-amerikanerna i Harlem.

Romare Bearden

En yngre medlem av Harlem Renaissance generation var Romare Bearden. Född i North Carolina, han flyttade till New York City och studerade vid New York University. Han var influerad av väggmålningar av mexikanska konstnärer Diego Rivera och Jose Clemente Orozco. Han arbetade på WPA federala konstprojekt, illustrerade tidskrifter med sin karikatyrerna och var medlem i the Harlem Artist Guild. Senare, på 1960-talet blev han känd för sitt innovativa collage arbete.