Universalclimate.com

"World of Darkness" karaktär idéer

Det finns olika sätt att komma med idéer karaktär i "World of Darkness" spelsystem. Vissa typer av tecken är bättre lämpade för särskilda system--Changeling, Mage, vampyr, varulv, Demon, Wraith eller Hunter--än andra. I slutändan bör spelaren komma med något han finner både intressant och spelbara inom en viss kampanj. One-Shot chronicles är bättre lämpade för vissa typer, och flera år chronicles är bättre för andra.

Kampanjen eller krönika stil

Det viktigaste för karaktär idéer är formatmallen kampanj eller krönika. En strid-orienterade karaktär kommer inte att passa in bra, eller har mycket att göra, i en politik eller domstolen-baserat spel. Likaså fungerar en reserverad, vetenskaplig karaktär inte bra i en one-shot, Pentex-liknande spel. Checkar in med sagoberättaren är alltid en bra idé, att se vad hon föreställer sig som stil eller tonen för krönikan.

Gruppdynamik

Ett annat viktigt övervägande är gruppdynamik. Detta är lika viktigt i "World of Darkness" spel som det är i FRPG grupper. Om det finns sex spelare i en långsiktig krönika och fem spelar bekämpa monster och sedan en sjätte combat-fokuserad är karaktär förmodligen overkill. I så fall kan en mer stealth, mystiker, kunskap eller inflytande-baserade tecken vara mer användbart. En liten comic relief - fånig Malkavian, Ragabash eller Nuwisha - kanske inte sin plats, antingen.

Bakgrundsupplement

En stor källa till karaktär idéer är de olika bakgrundsupplement utgiven av White Wolf. Förutom core regelböcker, stam, tradition, klan inkluderar kith och andra undergruppen särskilda böcker vissa start mallar. Några av de andra bakgrundsupplement, som "Vampire: The Masquerade" böcker för Ghouls och äldste även några mallar. De flesta sådana mallar passar inom klanen och tradition stereotyper. Ibland kan det vara roligt att spela en karaktär som är den fullständiga motsatsen till dessa typer.

Historiska Inspiration

Historien kan vara en källa till inspiration, också. Vissa tecken kan baseras på historiska gestalter som Napoleon eller Julius Caesar eller typer som samurai eller Dominikanska friars. Andra, kan särskilt i "Vampire" eller "Mumien" chronicles, faktiskt de historiska personerna själva. Naturligtvis, denna metod kan ta lite forskning för noggrannhet, men olika gaming grupper och begrepp att söka olika nivåer av noggrannhet.

Litterärt eller Pop kultur Inspiration

En extra källa av inspiration kan vara litterärt eller pop kultur källor. I båda fallen är det bättre att använda källan för lös inspiration, snarare än att skapa en klon. Spela en karbonkopia av Lestat, exempelvis riskerar att framkalla hån snarare än intresset för en gaming trupp. Likaså FRPGs, att använda en analogi, har mättats med Drizzt Do'Urden kloner till den punkt att alverna svingar två svärd generellt är uppfyllda med hån och förakt. Trots detta kan en inspirerad av Shakespeares Prospero eller Neil Gaiman's Richard Mayhew Mage vara intressant.